לייעוץ ללא התחייבות

077-231-3281

משרדנו מתמחה בהסדר חובות מעל 40,000 ש"ח. נשמח לעמוד לשירותכם במקרים של חובות בסכום זה ומעלה

צו הפטר – מהו ולמי הוא טוב?

צו הפטר

הכלכלה העולמית מלאה תנודות. גם אנשים שמצליחים בעסקיהם עשויים למצוא את עצמם מתמודדים עם קשיים שונים.

נוסיף על כך את יוקר המחיה ואת המצב הבטחוני המעורער, לצד הקורונה שהשתלטה על תחומים רבים בחיינו, נקבל את התוצאה של עוד ועוד אנשים הנופלים לחובות גדולים ולבעיות כלכליות לא פשוטות. לחובות ישנה נטייה מאוד לא סימפטית. הם תופחים, הם צוברים ריביות ועשויים להכניס את בעל החוב לסחרחרה לא פשוטה ולמערבולת ממנה אין לו הרבה סיכויים להיחלץ.

הליך פשיטת רגל – (לא) נעים להכיר

עבור אנשים שמצאו את עצמם נקלעים למצב כזה, ישנה האפשרות להיכנס להליך פשיטת רגל. במבט ראשון זה נשמע מאוד מרתיע ולא נעים. אך האמת היא שמדובר בתהליך שעשוי להתברר כיעיל מאוד וכזה שיסייע להביא את בעל החוב לסיום החובות וכך הוא למעשה יוכל לפתוח דף חדש ונקי בחייו הכלכליים.

צו הפטר – הגדרה

אדם הנקלע לחובות יוכל להסתייע בצו הפטר. צו ההפטר קובע כי יימחקו כל החובות שלו ואף ההגבלות שהוטלו עליו יוסרו. הצו מקנה לו את הצ'אנס להתחיל בחיים חדשים. אך זאת רק אם הוא יוכיח כי חובותיו נוצרו בתום לב והוא אף השתדל להשיב את חובותיו עד כמה שידו השיגה – לידי נושיו.

צו ההפטר הוא בעצם נקודת הסיום של ההליך המשפטי 'פשיטת רגל'.

כדי שזה אכן יוכל לצאת לפועל והחייב ייהנה ממחיקת חובות, הוא צריך להגיש בקשת צו כינוס נכסים. בשלב אשר בו בית המשפט יקבל את הצו, ההליכים המשפטיים שכבר הופעלו נגד החייב ייעצרו ויוקפאו.

בית המשפט ימנה 'מנהל מיוחד' אשר הוא זה שיהיה מופקד על כל התיק. הוא יבדוק לאשורו את המצב הכלכלי של החייב ויעקוב אחר ההתנהלות הכלכלית שלו. אם ישנם ברשותו של החייב נכסים שונים, הוא יכנס אותם ויעביר הכול לקופת פשיטת רגל.

ישנן מספר מגבלות על החייב. חל עליו צו עיכוב יציאה מהארץ, הוא לא יכול לעשות שימוש בכרטיס אשראי, הוא לא יכול לפתוח עוסק מורשה או תאגיד ועוד.

מי זכאי לקבל צו הפטר?

אז האמת שזה נשמע די משכנע. האם כל אדם שחייב כסף יכול ליהנות מצו ההפטר? התשובה היא שזה לא כל כך פשוט. למעשה עד לשנת 1996 חויב החייב לשלם לכל הפחות שליש מתוך סכום החובות על מנת שהוא יוכל ליהנות מצו ההפטר. אך כיום אין את ההתניה הזו המחייבת את תשלום חלק מהחוב וכל אדם יכול ליהנות מהצו.

זאת, רק אם הוא עומד בתנאי אחד הכרחי, שהוא צבר את החובות בתום לב.

'תום לב' היא הגדרה רחבה למדי ואפשר למצוא לזה כמה וכמה הגדרות. על פי רוב התהליך יכלול בדיקה של בית המשפט בה ייבחן החייב ותיבחן התנהגותו בזמנים בהם הוא ייצר את החובות שלו ואף את ההתנהלות הכלכלית שלו אחר כך.

אם החובות שלו נוצרו בעקבות מעשי פליליים או בגלל הימורים, הרי שברור שבית המשפט לא ממש ייענה לבקשתו.

חובות שלא נכללים במסגרת צו ההפטר

למעשה ישנה רשימה של חובות אשר אלו לא יכולים להיכלל במסגרת צו ההפטר. לדוגמא –

  • · קנסות שמוטלות על החייב לטובת המדינה.
  • · פסק דין מזונות.
  • · עבירות פליליות.
  • · חובות שנוצרו בעקבות מרמה.
  • · סכום שאינו קצוב בעבור חוב נזיקי.
  • · ועוד…

איך ממשים את האפשרות ליהנות מצו הפטר?

האמת היא שאין הרבה אנשים בישראל שלא מתמודדים עם חובות שונים מול הבנקים או מול חברות פיננסיות אחרות. לא כל אחד זכאי להיכנס להליך כזה. אך אנשים שנקלעו לחובות כספיים כבדים עשויים בהחלט ליהנות מצו הפטר אותו הם יוכלו לקבל מבית המשפט המחוזי.

צו ההפטר יכול להתקבל במהלך הליך של פשיטת רגל כאשר הוא ניתן על ידי שופט. ההליך כאמור מסייע לחייב למחוק את החובות שלו תוך שהוא יכול לפתוח דף חדש בחיים הכלכליים שלו.

על מנת לבדוק את הזכאות לקבלת צו הפטר, יש לפנות ולהיעזר בשירות של עורך דין. אך יש לשים דגש על רמת המקצועיות של איש המקצוע ועל הניסיון שלו בתחום.

החשיבות של צו ההפטר

צו הפטר זוהי תרועת הסיום של הליך פשיטת רגל. זהו המפלט האחרון של החייב ורק הודות לו הוא יוכל גם ליהנות מהסרת ההגבלות כמו הגבלת כרטיס האשראי או איסור היציאה מהארץ.

בהמשך עשוי הצו לסייע לחייב בהתמודדות מול תביעות שונות ביחס לחובות שהוא צבר לפני שפשט רגל. הנושים יוכלו לפתוח נגדו בהליכים של הוצאה לפועל אך רק בהתאם לחובות שהיו לפני תהליך פשיטת הרגל. החייב יוכל גם לטעון בשלב זה כי במסגרת הליך פשיטת רגל יכלו לתבוע אותו אך כעת כבר חל עליו ההפטר.

כפי שכבר ציינו, ההפטר מוחק את יתרת החובות אך לא קנסות אותם חויב האדם לשלם בגין עבירות שעבר, חובות אותם הוא חייב לטובת המדינה או לרשויות מקומיות וכך גם לא יוכל להימלט מחובות אותם יצר במרמה וכן מתשלומי מזונות.

שלושה סוגים בהפטר פשיטת רגל

ישנם שלושה סוגים מרכזיים של צווי הפטר.

· צו הפטר חלוט – זהו צו המעניק פטור מלא מכל החובות.

· צו הפטר מותנה – זהו צו הקובע כי החייב אמור להשלים הליכים מוסכמים מראש על מנת ליהנות מצו הפטר חלוט.

· צו הפטר חלקי – זהו צו פחות נפוץ. בית המשפט עשוי לפסוק במקרים בהם החייב לא נהג בתום לב ביחס לחובות שצבר.

צו הפטר בפשיטת רגל

כל אדם שהגיע למצב של פשיטת רגל והוכרז כפושט רגל יכול להגיש את הבקשה לקבלת צו הפטר. ברור שצו הפטר חלוט היא המשאלה של אדם חייב. אך על מנת שאפשר יהיה ליהנות מהזכות הזו, ובה להוכיח כי החייב אכן פרע את מלוא חובותיו וכי אין כל סיבה להמשיך בהליכים נגדו יש צורך בעזרה וליווי מקצועיים.

מדובר בקיצור דרך של ממש עבור החייבים. כי החובות שלהם נמחקים באופן רשמי יחד עם כל המגבלות שהגיעו בעקבות החובות. עם ליווי מקצועי של עו"ד יוסף אוזנה אפשר להגיע לתוצאות המיוחלות.

פותחים דף חדש ונקי

ברור כי כל אדם שנקלע למדרון החלקלק הזה של חובות מהם הוא לא מצליח להשתחרר, מבקש ליהנות מהזכות הזו שתמחק את כל חובותיו. אך התהליך הוא לא כל כך פשוט והוא מורכב משלל פרטים קטנים שעשויים להשפיע בסופו של דבר על התהליך כולו.

קבלת הפטר היא לא דבר שקל להשיג. רק אם החייב יוכל להוכיח כי הוא פעל בניקיון כפיים ובתום לב ובית המשפט אכן יתרשם כי כך הם פני הדברים, או אז יפסוק בית המשפט לטובתו.

חייב שמרגיש כי הוא לא מצליח לשלוט על חובותיו, מוזמן לפנות אל עו"ד יוסף אוזנה עם כל המסמכים הרלוונטיים שיעידו על ההתנהלות הכלכלית שלו בשנים האחרונות. עורך הדין יגבש את סל הטיעונים המשפטיים על מנת להגיע בסופו של תהליך לקבלת ההפטר המיוחל.

Picture of עו״ד יוסף אוזנה
עו״ד יוסף אוזנה

משרדנו מתמחה בתחום ההוצאה לפועל, חדלות פירעון, פשיטת רגל ועוד. למשרד סניפים בירושלים ובבית שמש.

אז מה היה לנו עד עכשיו?

השאירו פרטים עכשיו ונדאג לחזור אליכם בהקדם האפשרי ליעוץ ראשוני
עו״ד יוסף אוזנה
לקבלת ייעוץ משפטי
השאירו פרטים עכשיו!
שתפו בקליק
עוד באותו נושא
מה אסור לעקל בהוצאה לפועל?

במסגרת הליכי הוצאה לפועל, מתבצעים הליכים שונים כסנקציות על חייב, ביניהם הליכי עיקול. ניתן לעקל רכוש או משכורת של אדם במידה והוא חייב כספים –

קרא עוד »
עו״ד יוסף אוזנה

מתמודדים עם חובות של 40,000 ש"ח ומעלה?

עזרתי כבר למאות לקוחות שהסתבכו עם חובות.
מזמין גם אתכם לפתוח דף חדש.

חייגו עכשיו לשיחת ייעוץ
ללא התחייבות
077-231-3281